En pangstart for boliglånsmaskinen Himla
Det var mye spenning knyttet til lanseringen av Himla Banktjenester. Nå er det gått to måneder siden Himla Banktjenester åpnet for sine aller første boliglånskunder, og det har vært noen hektiske uker for utfordreren fra Bergen. Digitale løsninger, et solid konsept, kombinert med Norges billigste boliglånsrente (Ifølge Forbrukerrådets sammenligningstjeneste), har vist seg å være en høydare for nordmenn i feriemodus.
"
Vi liker ikke å gjøre forskjell på folk. I våre hoder fortjener du samme rente uavhengig av hva du heter, hvilken jobb du har, eller hvilken status du har.
Kristoffer Giertsen, Leder Himla Banktjenester
Leder for Himla, Kristoffer Giertsen smiler når han forteller om starten de har hatt. Rådgiverne har mer enn nok med å få unna henvendelsene som tikker inn. Til tider har markedsavdelingen kuttet ut markedsføringen, slik at de kan overholde svarfristen på én virkedag.
- Vi var veldig spente på hvordan det kom til å gå! Vi hadde selvfølgelig troen på konseptet, men det er alltid ekstra risiko ved å lansere rett før sommerferien, den perioden av året med minst aktivitet i markedet. Hittil har det heldigvis gått over all forventning!
Himlas konsept er enkelt. Har du 25% egenkapital og er villig til å søke digitalt, vil du til gjengjeld få en effektiv rente på 1,56 %, lik rente som alle andre Himla-kunder.
- Vi liker ikke å gjøre forskjell på folk. I våre hoder fortjener du samme rente uavhengig av hva du heter, hvilken jobb du har, eller hvilken status du har. Heter du Erna får du vår eneste og billigste rente. Heter du Arne eller Abdi, får du også vår eneste og billigste rente, sier Giertsen engasjert.
"
Vi liker å legge litt ekstra press på oss selv, derfor viser vi også hvor god renten vår er i forhold til resten av markedet på vår rentepall
Renten streames live
Himla har tatt en litt ukonvensjonell vei når det kommer til å informere kunden om hvilken rente de har, og når den endres. Giertsen forteller oss hvordan moderne teknologi har gjort det mulig å holde kundene oppdatert døgnet rundt.
- Renten vår ligger til enhver tid på våre hjemmesider, og i nett- og mobilbanken. Vi liker å legge litt ekstra press på oss selv, derfor viser vi også hvor god renten vår er i forhold til resten av markedet på vår rentepall. Vi varsler deg også med en gang det har skjedd en endring på enten renten, eller på rentepallen.
"
Vi skal fortsette å gjøre det vi er gode til, og det er å tilby billige boliglån
Utfordrer storbankene
Når en utfordrer vokser kjapt, må kundene naturlig nok komme fra et sted. Kristoffer forteller at majoriteten av kundene kommer fra de tradisjonelle storbankene. Himla er på mange måter den rake motsetningen til de store, tunge, kompliserte bankene.
- Vi er en liten aktør som ypper med de store. Sånn sett er det ikke veldig komplisert. Vi skal fortsette å gjøre det vi er gode til, og det er å tilby billige boliglån. Dessuten synes vi det er gøy med litt konkurranse, men jeg tviler på at andre banker sier det samme, avslutter Giertsen med et lurt smil