Informasjon om transaksjonsfeil
Flere kunder hos Fana Sparebank opplevde å få ukjente innbetalinger på konto i dag, mandag 27. mars. Transaksjonene ble reversert kl. 14.30, og samtlige kunders kontoer skal nå være korrigert for denne feilen. Etterkontroll vil skje utover kvelden, slik at saldo og status vil være på plass senest natt til tirsdag. Les mer under bildet.
Bankens hovedleverandør av IT-tjenester, Tietoevry, identifiserte feilen til å være knyttet til et pågående prosjekt med omlegging av systemer for kredittkort. Feilen har derfor bare påvirket kunder med kredittkort. Ingen transaksjoner har skjedd mellom kunde og utenforstående, og det er ikke oppstått deling av personopplysninger. Feilen og den påfølgende opprettingen vil ikke påvirke kundenes kontostatus eller medføre transaksjonsrapportering.
Vi beklager sterkt at kundene våre har vært utsatt for denne hendelsen, og forsikrer at ingen vil bli økonomisk skadelidende som følge av saken. Samtlige kunder som ble berørt har eller vil bli informert særskilt så raskt som mulig. Saken blir rutinemessig fulgt opp overfor Tietoevry for å få avdekket hvorfor feilen oppstod, og hvilke tiltak som kan gjøres for å sikre at tilsvarende hendelser ikke oppstår i fremtiden.